Jenny Slatman heeft de Hypatiaprijs 2024 gewonnen met haar boek Nieuwe lichamelijkheid (Noordboek, 2023). De Hypatiaprijs wordt uitgereikt aan het beste Nederlandstalige filosofieboek van de afgelopen twee jaar geschreven door een vrouw. Jenny nam de prijs op zaterdag 18 mei in ontvangst in literair theater Perdu in Amsterdam.
“Slatman opent de ogen voor vaak verborgen, miskende vormen van lichamelijkheid en geeft inspirerende suggesties voor een nieuwe kijk,” schrijft de jury in haar rapport. In Nieuwe lichamelijkheid laat Slatman zien dat lichamen nooit op zichzelf staan. Ze functioneren altijd in relatie tot andere lichamen en tot de omgeving. Toch is de opvatting nog gangbaar dat je lichamelijke problemen kunt oplossen door te focussen op tekortkomingen in het lichaam, in het denken of in het gedrag van individuen. Filosoof Jenny Slatman legt uit dat deze aanpak onvoldoende werkt. Er is meer aandacht nodig voor de materiële relaties waarin lichamen staan. Ze pleit daarmee voor een nieuwe kijk op lichamelijkheid.
Jenny Slatman is hoogleraar Medical and Health Humanities aan Tilburg University. Haar onderzoek bestaat uit filosofisch-antropologische analyses van lichamelijkheid in kunst, expressie en medische praktijken. Zij publiceerde onder meer Vreemd Lichaam. Over medisch ingrijpen en persoonlijke identiteit en vertaalde werk van Merleau-Ponty. Voor haar werk ontving ze een VIDI- en een VICI-beurs.
De andere genomineerde boeken waren Apocalypsofie van Lisa Doeland (Ten Have, 2023), Autonomie van Miriam Rasch (Prometheus, 2022), Limitarisme van Ingrid Robeyns (Bezige Bij, 2023) en Noch engel, noch beest van Hanna Vandenbussche (Houtekiet, 2023).
Hypatiaprijs
De Hypatiaprijs is een tweejaarlijkse prijs voor het beste en meest prikkelende en actuele filosofieboek geschreven door een vrouw, ingesteld door SWIP-NL, Society for Women in Philosophy Nederland en Vlaanderen. De prijs is vernoemd naar de Griekse wiskundige en filosoof Hypatia (ca. 355-415). Eerdere winnaars zijn Tinneke Beeckman (2022), Monica Meijsing (2020) en Eva Meijer (2018).